پیامدهای تهدید لبنان به حمله زمینی-راهبرد معاصر
ایران: هیچ اطلاعی پیش از پاسخ به رژیم صهیونیستی به آمریکا ندادیم جزئیات جدید پاسخ موشکی ایران به رژیم صهیونیستی | ۹۰ درصد شلیک‌ها با موفقیت به اهداف اصابت کرده است یمن: در صورت حماقت آمریکا برای بازدارندگی آماده‌ایم حمله سایبری همزمان با حمله موشکی ایران به اسرائیل حماس حمله موشکی گسترده ایران به اراضی اشغالی را تبریک گفت انگلیس خواستار کاهش تنش‌ها در منطقه خاورمیانه شد انفجار‌های مهیب در پی اصابت ده‌ها موشک به مواضع صهیونیست‌ها | تعطیلی فرودگاه تل آویو + فیلم نمایندگی ایران درباره پاسخ موشکی به اسرائیل: در صورت شرارت جدید پاسخ ویران کننده خواهد بود پنتاگون: در حمله موشکی ایران هیچ کدام از پایگاه‌های آمریکایی در منطقه هدف قرار نگرفتند گزارش رادیو اسرائیل: طی نیم ساعت ۲۰۰ موشک از ایران به اسرائیل شلیک شد بیانیه رئیس جمهور آمریکا قبل از آغاز حمله موشکی ایران ۸ شهید در جنایت جدید رژیم صهیونیستی در شهرک «بریتال» لبنان تیراندازی در تل‌آویو | هلاکت ۳ صهیونیست و زخمی شدن ۱۷ تن هشدار سفارت آمریکا به کارکنان خود در سرزمین‌های اشغالی هواپیمای حامل کمک‌های بشردوستانه ایران در لاذقیه نشست
یادداشت لیلی نقولا، تحلیلگر لبنانی؛

پیامدهای تهدید لبنان به حمله زمینی

نبرد زمینی که رژیم صهیونیستی، لبنان را با آن تهدید می‌کند، پرهزینه و با نتیجه نامشخص خواهد بود و صهیونیست‌ها با وجود تهدیدشان از آن می‌ترسند.
لیلی نقولا؛ تحلیلگر لبنانی
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۹ - ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 02
کد خبر: ۲۵۸۹۰۳

پیامدهای تهدید لبنان به حمله زمینی

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ همزمان با تجاوزات رژیم صهیونیستی به لبنان، ژان نوئل بارو وزیر امور خارجه فرانسه به لبنان سفر، با مقام های لبنانی دیدار و درباره امکان دستیابی به راه‌حل سیاسی که به جنگ کنونی پایان دهد، گفت‌وگو کرد.
 
ارتش صهیونیستی نیز همچنان لبنان را به حمله زمینی و آنچه «عملیات زمینی محدود در عمق خاک لبنان» می‌خواند، می‌کند و همگان متقاعد شده‌اند امکان گسترش پاسخ‌ها از سوی لبنان و محور مقاومت در واکنش به ترور سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب الله در ضاحیه جنوبی بیروت وجود دارد. روزنامه معاریو، چاپ رژیم صهیونیستی به نقل از منابع آگاه نوشت، تصمیم برای عملیات زمینی در لبنان همچنان گرفته نشده است، اما ارتش برای آن آماده است. در صورت تأیید عملیات زمینی در لبنان، محدود خواهد بود.
 

در ارزیابی عینی از نبرد میان جنگ‌ها، مشخص می‌شود صهیونیست ها در جلوگیری از تقویت زرادخانه نظامی حزب‌الله موفق نبودند


از زمان جنگ ژوئیه 2006، رژیم صهیونیستی برای جنگ با لبنان آماده می‌شود و به همین دلیل مانورهای نظامی بزرگ شبیه‌سازی جنگ علیه لبنان را در چندین مکان ازجمله قبرس انجام داده است. صهیونیست ها جبهه داخلی را تقویت کردند، پناهگاه هایی ساختند، بیمارستان ها را به پناهگاه ها مجهز کردند، کانتینرهای حاوی آمونیاک را از حیفا منتقل و پدافند هوایی شان را تقویت کردند.

 


طبق اصول نظامی، تقویت قدرت رژیم صهیونیستی و تلاش برای تضعیف طرف مقابل و جلوگیری از قدرت یابی آن، از سال 2013 میلادی یعنی پس از مداخله حزب الله در سوریه آغاز شد، ارتش صهیونیستی آن را در قالب «راهبرد نبرد میان جنگ‌ها» به طور رسمی در ند راهبردی خود منتشر کرد و به عنوان اصل کلی در سال 2015 میلادی پذیرفته شد.


راهبرد نبرد میان جنگ‌ها با هدف تضعیف توانایی‌های حزب الله به وسیله خودداری از انتقال سلاح‌های پیشرفته از تهران به لبنان، جلوگیری از ایجاد زیرساخت‌های نظامی مستحکم در جنوب سوریه و تضعیف آن به‌گونه‌ای که این جنبش را از پا درآورد، اتخاذ شد تا از توانمندی حزب الله در جنگ های بعدی جلوگیری کند.
 
در ارزیابی عینی از نبرد میان جنگ‌ها، مشخص می‌شود صهیونیست ها در جلوگیری از تقویت زرادخانه نظامی حزب‌الله موفق نبودند، زیرا تعداد موشک‌های پرتاب شده تاکنون به سمت سرزمین های اشغالی نسبت به تعداد موشک‌های جنگ جولای 2006 میلادی افزایش یافته است و حتی از قابلیت‌های فنی بیشتری برخوردارند. حزب الله قابلیت موشک های خود را به روزرسانی کرده، تونل های بیشتر و عمیق تری ساخته و موشک های نقطه زن و پهپادهای داخلی در اختیار گرفته است.
 
با بازگشت به تهدید جنگ زمینی که صهیونیست ها علیه لبنان مطرح می کنند، می توان نتیجه گرفت اهداف تهدید می تواند به شرح زیر باشد:

  • عقب راندن حزب الله از مرزهای شمالی فلسطین اشغالی تا جنوب لیتانی
  • منطقه جنوب لیتانی عاری از سلاح و حضور نظامی حزب الله شود
  • بازگشت ساکنان شهرک های صهیونیست نشین به مرزهای شمالی
  • دادن آزادی عمل به یونیفل (یا سایر نیروهای بین المللی) برای جست وجوی سلاح، حمله به انبارها و مصادره تسلیحات
  • کنترل شدید قاچاق اسلحه از مرز سوریه و لبنان
احتمال دارد همه اعضای محور مقاومت در جنگ شرکت کنند و جبهه های متعددی بگشایند که رژیم صهیونیستی نتواند در همه آن ها وارد جنگ شود


جنگ زمینی رژیم صهیونیستی پرهزینه خواهد بود و ارتش صهیونیستی قادر به پایان دادن به آن در دوره ای محدود نخواهد بود، زیرا ارتش صهیونیستی باید تحولات را درنظر بگیرد که این نبرد به جنگی طولانی، فرسایشی و بسیار پرهزینه تبدیل می‌شود، همانطور که ارتش‌های معمولی معمولاً چنین کاری نمی‌کنند، زیرا اگر جنگ حالت چریکی به خود بگیرد، با توجه به موقعیت جغرافیایی، نبرد به نفع مبارزان مقاومت لبنان است. علاوه بر این، همانطور که جنگ فرسایشی می شود، ارتش صهیونیستی باید ناتوانی خود در شکست حزب الله را درنظر بگیرد، همانطور که در جنگ ژوئیه 2006 میلادی رخ داد، حال اینکه حزب الله بسیار قوی تر از جنگ قبلی است.
 
علاوه بر این، احتمال دارد همه اعضای محور مقاومت در جنگ شرکت کنند و جبهه های متعددی بگشایند که رژیم صهیونیستی نتواند در همه آن ها وارد جنگ شود. در اذهان صهیونیست ها تاریخ تلخی از حمله به لبنان وجود دارد. سال 1982 میلادی که رژیم صهیونیستی به لبنان حمله کرد، توانست بیروت را به عنوان نخستین پایتخت عربی محاصره و اشغال کند. اما به محض شروع عملیات مقاومت لبنان علیه اشغالگران صهیونیست، ورق برگشت و صهیونیست ها مجبور به عقب نشینی از بیروت شدند و حزب الله کمربند امنیتی در جنوب لبنان ایجاد کرد.
 
مقاومت لبنان در جنوب به عملیات خود علیه ارتش رژیم اشغالگر ادامه داد تا اینکه در سال 2000 میلادی شکست خوردند و از لبنان اخراج شدند. بنابراین، جنگ زمینی که رژیم صهیونیستی تهدید می کند پرهزینه و با نتیجه نامشخص خواهد بود و صهیونیست ها با وجود تهدیدشان از آن می ترسند.
 
بنابراین آمریکایی ها تلاش خواهند کرد لبنان را مستقیم یا با واسطه فرانسوی ها برای رسیدن به اهداف جنگی رژیم صهیونیستی زیر فشار قرار دهند. لبنانی ها باید مراقب باشند رژیم صهیونیستی به چیزی که نمی تواند با جنگ دست یابد، با ابزار سیاست و فشار دیپلماتیک دست نیابد.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده